- Beursgenoteerde bedrijven Heineken en Ahold Delhaize kwamen woensdag met de jaarcijfers naar buiten.
- Heineken voelt de druk van hogere grondstofkosten en denkt bierprijzen te moeten verhogen dit jaar.
- Ahold Delhaize zag de omzet in het tweede coronajaar 2021 opnieuw groeien en investeert meer in online voor de lange termijn.
- Lees ook: Beleggen in Rolex-horloges rendeerde in de afgelopen 10 jaar beter dan goud, vastgoed en aandelen
Twee grote beursgenoteerde bedrijven uit Nederland kwamen woensdag met de cijfers naar buiten: bierbrouwer Heineken en supermarktconcern Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en bol.com
Heineken heeft last van hogere grondstofkosten en denkt de bierprijzen te moeten verhogen. Ahold Delhaize had in 2021 mede door de coronapandemie opnieuw een sterk jaar en investeert extra in online.
Heineken gaat bierprijzen verhogen
Bierbrouwer Heineken denkt dit jaar last te krijgen van inflatie. Zo zijn de prijzen van grondstoffen, vervoer en energie al enige tijd hoog en die zal de bierbrouwer door gaan berekenen aan klanten, stelt het bedrijf bij de presentatie van zijn jaarcijfers. Dat bier daardoor duurder wordt, kan tot gevolg hebben dat Heineken er wat minder van verkoopt, waarschuwt het bedrijf.
De afgelopen tijd had Heineken de gevolgen van gestegen grondstofprijzen nog afgedekt door middel van langer lopende contracten. Nu graan duur blijft, zal de bierbrouwer ook die hogere prijzen moeten gaan betalen. De kosten per hectoliter bier zullen rond de 15 procent hoger uitkomen, waarschuwt de onderneming.
Ook corona speelt nog altijd een rol. Heineken denkt dat de markten in Azië en Oceanië sterk terug zullen veren dit jaar. Het herstel van de horeca in Europa duurt mogelijk nog wat langer.
Afgelopen jaar toonde Heineken al herstel ten opzichte van het eerste coronajaar 2020. Zo werd er qua volume 4,6 procent meer bier verkocht. Daarbij merkte het bedrijf dat klanten sneller kiezen voor wat duurdere biertjes. Het volume van het merk Heineken groeide bijvoorbeeld met 17,4 procent en ligt nu hoger dan voor corona.
Ook andere zogeheten premiummerken scoorden goed. Het Italiaanse Birra Moretti werd bijvoorbeeld succesvol op nieuwe markten geïntroduceerd. Problemen waren er bij het Aziatische biermerk Tiger dat veel last had van de lockdowns in Vietnam en Cambodja.
Ook de 0.0-trend blijft zich doorzetten. Heineken verkocht 10 procent meer alcoholvrij bier en maakt ook alcoholvrije varianten van meer verschillende biersoorten. Inmiddels is 0.0 goed voor 6,6 procent van al het bier dat Heineken maakt. Ook buiten de biermarkt groeit Heineken met bijvoorbeeld cider, al had het bedrijf bij de appeldrank last van de nog altijd een flink deel van vorig jaar gesloten Engelse pubs.
Heineken zet verder in op hard seltzer, een soort alcoholische limonade, die het in meerdere landen onder verschillende namen op de markt brengt.
Dat alles leidde tot een omzet van 26,6 miljard euro. Onder de streep hield Heineken 3,3 miljard euro winst over.
Ahold voert investeringen in online boodschappen op
Supermarktconcern Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, heeft ook in het tweede coronajaar qua omzet geprofiteerd van de coronacrisis. Dat komt mede doordat bepaalde sectoren zoals de horeca een tijdlang gesloten bleven of maar beperkt open mochten. Daardoor sloegen consumenten meer in bij supermarkten.
Ahold Delhaize zette een jaaromzet van 75,6 miljard euro in de boeken. Dat was 3,3 procent meer dan in 2020. In het eerste coronajaar 2020 nam de omzet in de supermarkten van de onderneming ook al fors toe. De winst van het bedrijf kwam uit op 2,2 miljard euro. Dat was een jaar eerder nog 1,4 miljard euro.
De resultaten in het slotkwartaal van 2021 waren volgens topman Frans Muller beter dan voorzien ondanks uitdagingen in de toeleveringsketen en inflatiedruk. Daarbij heeft het bedrijf zijn investeringen in de onlineverkopen volgens Muller snel opgevoerd. De onlineverkopen groeiden op jaarbasis met ruim een derde. In twee jaar tijd zijn deze meer dan verdubbeld.
Verder wijst Muller erop dat in Nederland 38 filialen van supermarktketen DEEN zijn overgenomen en met succes zijn omgebouwd tot Albert Heijn-winkels. Door de toevoeging van de winkels heeft Albert Heijn in Nederland zijn leidende marktpositie verstevigd.
Net als andere sectoren zijn ook supermarkten niet immuun voor de aanhoudend hoge inflatie. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) moet voor eten in doorsnee 4,3 procent meer worden betaald dan een jaar eerder.
Muller legt uit dat het bedrijf er alles aan doet om de prijzen in de supermarkt niet te hard te laten oplopen. Daarvoor worden ook stevige discussies gevoerd met producenten. Dat heeft er al voor gezorgd dat er producten niet in de supermarkten verkrijgbaar waren.
Muller zegt verder dat bij Albert Heijn bijvoorbeeld 50 procent van de omzet komt van producten van het eigen AH-merk. Daardoor heeft het bedrijf goed zicht op wat een "gerechtvaardigde" prijsverhoging is voor klanten. Dat er half februari nog altijd over prijzen wordt onderhandeld, maakt volgens de topman ook wel duidelijk dat de situatie uitzonderlijk is.
Tankopslagbedrijf Vopak: sterke vraag naar olie zorgt ervoor dat opslagtanks iets minder vol zitten
De opslagtanks van Vopak zaten in het vierde kwartaal minder vol, vooral vanwege de hoge olieprijzen. Door de grote vraag naar olie was er minder behoefte aan opslagcapaciteit bij Vopak, met name in Nederland en Singapore. In de tanks van het bedrijf, dat een belangrijke speler in de haven van Rotterdam is, worden ook gassen, biobrandstoffen en chemicaliën opgeslagen.
Volgens Vopak bedroeg de gemiddelde bezettingsgraad 86 procent. Dat was 87 procent in het derde kwartaal en 90 procent in dezelfde periode van 2020. De onderneming zette daarbij een omzet in de boeken van ruim 315 miljoen euro, wat wel meer is dan eerder. Daarbij profiteerde Vopak van de groeiprojecten waar het bedrijf aan werkt. De nettowinst was iets meer dan 69 miljoen euro.
Over heel 2020 lag de bezettingsgraad op 88 procent, tegen 90 procent in 2020. De wereldwijde opslagcapaciteit bij de tanks van het bedrijf bedroeg eind vorig jaar 36,2 miljoen kubieke meter. In een toelichting spreekt Vopak-topman Dick Richelle van opnieuw een ongewoon jaar door de coronapandemie, met hoge volatiliteit en zwakkere vraag naar opslag in de industrie.